Een transparante keten in een digitale wereld

Door Dick Slootweg, Algemeen Directeur

8 juni 2017 - Duurzaam ondernemen is al jaren een vast onderdeel van onze bedrijfsvoering. Onze nieuwe naam verandert daar niets aan. Ook als Bidfood blijven wij ons inzetten voor duurzaamheidsonderwerpen waarbij wij als organisatie het verschil kunnen maken. Dat doen we niet alleen, maar samen met onze klanten, onze leveranciers en onze zusterbedrijven.

Digitaal is het nieuwe normaalHet vertrekpunt van ons duurzaamheidsbeleid is transparantie. In de digitale wereld is informatievoorziening een gegeven. Mensen willen weten wat er op hun bord ligt en de foodprofessional wil weten waar zijn ingrediënten vandaan komen. Het verhaal achter een product, van herkomst tot bereidingswijze, zegt iets over de kwaliteit. Via de online snelweg is het eenvoudiger dan ooit om die verhalen te delen. We staan dichter bij de bron dan ooit.

Als online marktplaats voor foodprofessionals is het ons doel om de chef, de kok en de ondernemer rechtstreeks te verbinden met de bron van het beste in eten en drinken. Wij willen onze klanten 24 uur per dag, tot op detailniveau, inzicht geven in de productsamenstelling en herkomst van ons volledige aanbod. Want kennis is nodig om een bewuste keuze te kunnen maken.

Connectie met de bron

De connectie met ons moederbedrijf en onze vele zusterbedrijven in het buitenland stelt ons in staat nog dichter bij de bron in te kopen. Dit helpt ons in ons streven om een volledig transparante voedselketen te realiseren. Ook voor ons als organisatie geldt dat inzicht in de keten van onschatbare waarde is bij het inkopen van duurzame producten. Pas als we de verschillen tussen leveranciers en hun productiemethoden en grondstoffen kennen, kunnen we daarop acteren.

Uitdaging tot groeiIk ben open over mijn visie op duurzaamheid, maar ken ook de uitdagingen. Om vooruitgang te blijven boeken is het van groot belang dat de gehele organisatie het belang van duurzaam werken erkent. De beweging die wij op gang brengen moet door medewerkers in praktijk worden gebracht. Dit is geen eenvoudig proces. De dagelijkse operatie en beslommeringen duwen het onderwerp duurzaamheid vaak naar een tweede plaats. Het betrekken van alle stakeholders is een aandachtspunt, en dat blijft het de komende jaren.



Ondanks operationele druk, organisatorische veranderingen en bedrijfseconomische doelstellingen ben ik ervan overtuigd dat wij met collega’s, klanten en leveranciers opnieuw een verandering teweeg kunnen brengen. Door elke schakel in de keten bekend te maken en te verbinden aan onze duurzaamheidsdoelen gaan we de stap naar het volgende niveau maken.

Houd bidfood.nl/nieuws in de gaten om ons nieuws te volgen, of volg ons op social media om geen update te missen.